Lego Pirates of the Caribbean (3DS)

Door Phazon, 24-05-2011 01:00

De vierde film over de Caraïbische piraten is zopas op het grote doek verschenen. Zo'n blockbuster gaat dan ook gepaard met een bijhorend videospel. Maar kennelijk heeft men het letterlijk over een heel andere boeg gegooid. De exotische wereld waar onze piraten vertoeven is voor ontwikkelaar Travellers' Tales blijkbaar een zeer geschikt concept om het te vermengen met een LEGO-sausje. Deze formule werd met succes toegepast bij bekende series zoals Harry Potter, Batman, Star Wars en Indiana Jones. Lukt het hen deze keer ook om de nodige humor en afwisseling in een draagbare 3D-versie te brengen?

Al van het introductiefilmpje wordt de toon al gezet: het spel volgt het algemene verhaal van de Pirates-serie, maar wordt van een stevige portie parodie en humor voorzien. Je zult voornamelijk het verhaal van de drie eerste films verkennen, aangevuld met een paar settings uit de vierde verfilming. Van het vierde deel zal je waarschijnlijk niets verstaan wanneer je de film nog niet gezien hebt, maar dit geldt ook wel grotendeels voor de trilogie. Wij raden je dus van harte aan om eerst nog eens deze films te bekijken alvorens in het LEGO-universum aan de slag te gaan. Vrijwel alle gedenkwaardige momenten uit de Pirates-serie zijn vertegenwoordigd.

Op het eiland Tortuga wordt er altijd feest gevierd en vloeit er de nodige alcoholische drank, terwijl het er op de zee vrij ruig aan toe gaat wanneer scheepskanonnen elkaar bestoken. Dikwijls zul je jezelf in een heus maritiem gevecht bevinden waar het de bedoeling is om het vuur letterlijk aan de schenen van de tegenstander te leggen. In het tweede en derde deel staat de vete tussen Jack Sparrow, William Turner en Davy Jones vooral centraal. Over de vierde film met de bijhorende gebieden zullen we niet al te veel vertellen, want de meesten onder jullie moeten deze waarschijnlijk nog zien, maar ook hier geldt dat er enkele gedenkwaardige momenten overgoten worden met wat LEGO-magie.

In tegenstelling tot wat de meesten misschien denken, doorloop je het verhaal niet alleen als (Captain!) Jack Sparrow. Andere bekende figuren zoals Will Turner, Elizabeth Swann en Joshamee Gibbs maken ook hun opwachting. Uiteraard heeft de keuze van je personage gedurende het spel ook een effect op de gameplay. Ieder personage heeft namelijk unieke eigenschappen die je nodig hebt om bepaalde puzzels op te lossen. Zo kan Gibbs als enige bepaalde voorwerpen herstellen, terwijl Elizabeth en de andere vrouwelijke piraten een grijphaak ter beschikking hebben. Dit leidt hen dan weer naar voordien onbereikbare plaatsen. Dit is een klein verschil met de console-versie, want daar beschikt het vrouwelijk geslacht over betere sprongen.

Jack Sparrow kan dan weer op zijn beurt gebruik maken van zijn unieke kompas. Dit kompas wijst hem de richting aan naar hetgeen hij het meeste begeert. Terwijl de makers op de console van deze gelegenheid gebruik maken om de speler op het goede spoor te brengen wanneer hij even niet weet hoe hij verder moet, zal dit op de handheld maar sporadisch verschijnen. Vaak zal het kompas je leiden naar één voorwerp dat je naar het volgende gedeelte van het level brengt. Veel uitdaging is er dus niet te vinden en het is dan ook jammer dat men dit concept niet zo uitgebreid heeft als op de consoles.

Van elke nieuwe LEGO-game wordt er ook de nodige humoristische insteek verwacht. Dit is bij LEGO Pirates dan ook niet anders. De tussenfilmpjes worden altijd voorzien van grappige gebeurtenissen. Het succesvol parodiëren van series is men bij Travellers' Tales nog duidelijk niet verleerd. Er wordt ook regelmatig de draak gestoken met de personages. Zo loopt Jack Sparrow nogal vrij verwijfd in het rond, terwijl hij zijn handen paniekerig in de lucht zwaait. Het is een klein detail dat voor een glimlach op menig gezicht zal zorgen. Will Turner probeert op zijn beurt tevergeefs de stoere held uit te hangen, met alle gevolgen van dien. Talloze andere personages krijgen dezelfde behandeling als deze twee mannen en zullen dus regelmatig je lachspieren aan het werken zetten.