Pokémon Black and White

Door Phazon, 22-03-2011 11:00

Pokémon is en blijft een terugkomend fenomeen waar zowel jong en oud altijd naar uitkijken. Dit is dan ook bij de vijfde generatie niet anders. In Japan wisten Pokémon Black en diens tegenhanger Pokémon White maar liefst 5 miljoen exemplaren te verkopen en werden deze games ook zeer bejubeld door de pers. Sinds enkele weken zijn deze versies ook in België verkrijgbaar en kon bijgevolg een review niet uitblijven. Zijn wij even enthousiast als de Japanners over het ‘vernieuwde’ concept van deze games of is de inspiratie ver zoek in deze generatie?

Het verhaal begint zoals vanouds: Als beginnende trainer word je op avontuur gestuurd om de wonderbare wereld van Pokémon te ontdekken en de ultieme Pokémontrainer te worden. Samen met twee vrienden verken je de regio Unova en ontmoet je allerhande goedaardige personages, maar ook mensen met minder goede bedoelingen. Team Rocket houdt het definitief voor gezien, want Team Plasma maakt deze keer Unova onveilig. Met als doel om Pokémon van hun ‘slavernij’ te bevrijden, stelen ze zelf deze beestjes van trainers om ze zogezegd te bevrijden. Het is eigenlijk een vrij ironisch gegeven, maar toch gebeuren de ontmoetingen met je vijanden altijd onder andere omstandigheden waardoor het verhaal nog best te pruimen is. Het moet natuurlijk ook verstaanbaar zijn voor de allerkleinsten onder ons. We zouden zelfs durven stellen dat het verhaal veel vlotter verloopt of aanvoelt dan de vorige generaties, mede dankzij de vele verwikkelingen van de gym-leiders in het verhaal en de nodige variatie in de verschillende gebieden.

#1

Naast gevechten tegen andere collega-trainers moet er ook data verzameld worden voor de professor die je een Pokédex meegaf. Unova biedt dan ook een waaier aan Pokémon, waarvan er meer dan 150 nieuwe. Tijdens je doortocht zal je uitsluitend te maken hebben met deze Pokémon en pas na de Pokémon League verschijnen de monsters uit de vorige generaties ten tonele. De slogan ‘Gotta catch ém all’ begint nu wel een serieuze opdracht te worden, want inmiddels staat de teller op 649. Het is dan ook misschien raadzaam om in de zesde generatie tijdens het verhaal een mix te kiezen van eerder verschenen Pokémon dan dat er weer eens tientallen bij komen. Op die manier kunnen ook nieuwkomers een poging wagen om ze allemaal te vangen. Wanneer het je dan eindelijk lukt om ze allemaal te vangen, zal de voldoening vast en zeker groot zijn. Bereid je dan echter voor op tientallen, zo niet honderden uren hard trainen en ruilen om ze allemaal in je bezit te hebben.

Pokemon White Version screenshot

Praktisch iedereen die ooit een game uit de hoofdserie gespeeld heeft, is bekend met de algemene gameplay van de serie. Trainers dagen je altijd uit voor een turn-based gevechten, vergezeld van de nog steeds spannende en leuke deuntjes, waar je door overwinningen ervaringspunten kunt verdienen en zo je Pokémon steeds sterker kan maken. Er is zeer veel diversiteit in de types van Pokémon en ook mochten nieuwe aanvallen deze keer niet ontbreken. Op zich is het wel apart dat zo'n eenvoudig concept enorm veel diepgang herbergt, want terwijl het jonger publiek zich uren kan bezighouden met het levellen van alle monsters, kunnen die-hards Pokémon trainen op basis van Effor Values, natures, etc… Toch stellen we ons de vraag of ontwikkelaar GameFreak in de toekomst eens met een geheel nieuw concept wil komen, waarbij de gameplay grondig onder handen genomen wordt. Er is totaal niets mis met het huidige concept, maar real-time battles met volledige 3D-Pocket Monsters kan de reeks de nodige verademing krijgen.