Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem!

Door Vancha, 07-02-2011 00:42

Dankzij Retro Studios is vorig jaar de grootste aap van Nintendo volledig terug in de schijnwerpers komen te staan met Donkey Kong Country Returns. Donkey Kong versloeg de kwade Tiki’s en nam terug wat van hem was. Helaas kriebelde de vlugge vingers van de grote aap nog, want toen hij op een kermis de schattige Pauline samen met Mario zag, kon hij het niet laten de dame voor zichzelf mee te nemen. Mario zet natuurlijk direct de achtervolging in en krijgt de hulp van enkele geinige robotjes die net op Mario lijken. Maar zal hij daarmee genoeg hulp hebben of zijn de veertjes van de Mini Mario's net niet genoeg opgewonden?

Niets nieuws onder de zon

Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! is alweer het vierde deel in de Mario vs. Donkey Kong-reeks, tenminste als je de DSiWare-versie meetelt en het principe is nog steeds hetzelfde. Je leidt enkele Mini Mario's naar de finish door onderweg hun weg vrij te maken en eventueel nieuwe wegen te maken met de voorwerpen die je ter beschikking hebt. Mensen die wel eens Lemmings gespeeld hebben, zullen zich hier volledig in thuis voelen en zullen dan ook niet voor verrassingen komen te staan.

Het spel bestaat uit een 200-tal levels, onderverdeeld in acht werelden die elk hun eigen thema hebben, gaande van een spookhuis tot de woestijn of een industriële zone. Aan het begin van ieder level heb je de tijd om de mogelijke wegen die je Mini’s kunnen nemen te bekijken, maar eenmaal je de Mini’s aangetikt hebt via het touchscreen zullen ze niet stoppen vooraleer ze de finish gehaald hebben of de afgrond in wandelen. Het is aan jou om er voor te zorgen dat iedere Mini het einde veilig bereikt.

Alle middelen helpen

In iedere nieuwe wereld die je binnenkomt, krijg je een nieuwe manier om de Mini’s veilig naar de finish te leiden. Je start met eenvoudige middelen zoals brugjes, maar al gauw komen daar veel nieuwe opties bij, zoals jumppads of kanonnen om de Mini Mario's te lanceren. Op weg naar de finish kun je overwegen om de Mini’s een omweg te laten nemen, want ieder level bevat enkele leuke extra’s, gaande van de typische muntjes voor punten tot M-tokens en Mario Cards.

Als het je lukt om alle items iedere keer op te rapen, kun je enkele speciale levels en leuke mini-games vrijspelen. De speciale levels zullen je puzzelkennis tot het uiterste drijven, want de Mini Mario's zullen beginnen wandelen van zodra het level van start gaat. Hierdoor krijg je niet veel tijd om de omgeving te bestuderen en zul je direct de kleine rakkers moet opvangen.

Het mag wel eens iets anders zijn

Doorheen het puzzelen kom je om de zoveel tijd ook een uniek level tegen en naast de Mario's kom je af en toe ook andere bekende personages tegen die je naar het einde moet brengen. Het kan ook zo zijn dat een van de robotjes een sleutel heeft, waardoor je ervoor moet zorgen dat hij als eerste de deur bereikt. Doe je dit niet, dan draaien de anderen zich gewoon om zodra ze het einde bereiken. Naast de afgronden zijn er ook verschillende vijanden van de partij die elk uit eerdere games geplukt zijn, zoals Super Mario World of de Super Mario Bros.-reeks. Aangezien de Mini’s niet op hun hoofd kunnen springen, zul je dan hamers moeten oprapen zodat ze zich kunnen verdedigen tegen het ongedierte.

Op het einde van iedere wereld haal je Donkey Kong even in en zal het vechten worden. Zoals in de eerste ‘Donkey Kong’ moeten de Mario's bovenaan het level zien te komen zodat ze de gemene aap kunnen aanvallen. Hij zal zich echter goed verdedigen en verschillende voorwerpen of vijanden naar je robotjes smijten om hen tegen te houden. Deze levels zullen je tot het uiterste drijven en alles wat je met je nieuwe voorwerp hebt geleerd zal hier van pas komen. Deze gevechten geven een mooie twist aan de game en zorgen ervoor dat je blijft doorzetten tot de aap tegen de vlakte gaat.

Niet alleen de voorwerpen en vijanden uit voorgaande Mario-games komen voorbij, ook de muziek is al neuriënd meegekomen. Tijdens het spelen zul je vele gekende deuntjes uit de luidsprekers horen komen. Het is geen echt nieuwe muziek, maar Mario-gewijs is dat nooit erg te noemen. Ook de graphics zijn een streling voor het oog. De verschillende personages zijn gedetailleerd en de omgevingen zijn helder en kleurrijk opgebouwd.

Doe-het-zelf

Als je eindelijk klaar bent met het verhaal en de zijmissies, kan je ook aan de slag om zelf je puzzels te maken in de ‘Construction Zone’. In deze modus kan je uit het niets een volledig level maken,  die je dan kan delen met vrienden. Alles dat je tegenkomt in het spel heb je ter beschikking, van de verschillende wegen tot de vijanden. Het maken en gebruiken van de levels is heel simpel gehouden. Via een handig menuutje hoef je maar aan te duiden wat je wil gebruiken en dan kan je, geheel via het touchscreen, beginnen met bouwen.

Iedere week krijg je ook een uitdaging van Nintendo om een bepaald level te maken waar een aantal elementen in moeten zitten. Deze kunnen dan online gezien worden door de andere spelers en iedereen kan stemmen op wie nou de beste puzzelmaker is. Als je het niet zo leuk vindt om zelf je puzzel in elkaar te steken, kan je natuurlijk ook gewoon de beschikbare levels afhalen zodat je weer gezellig verder kan puzzelen.

Mario vs. Donkey Kong-games zijn nog nooit saai geweest en dit nieuwe deel zou wel eens de beste uit de reeks kunnen zijn. Iedere wereld zorgt voor nieuw spelplezier en gaandeweg zul je keer op keer benieuwd zijn naar wat je de volgende keer zal tegenkomen. De gevechten met Donkey Kong geven een mooie twist aan de game en als je klaar bent met het verhaal, kun je altijd online nieuwe puzzels afhalen of zelf aan de slag gaan in de editor. Als je nog een leuke game zoekt vooraleer met de 3DS te beginnen, dan ben je hier aan het juiste adres.

• Simpel te leren
  • Variëteit in de levels
  • Audiovisueel knap gedaan