Golden Sun: Dark Dawn
Golden Sun wist op de GameBoy Advance menig RPG-liefhebber te bekoren met adembenemende graphics en een verhaal om u tegen te zeggen. Het was zelfs zo uitgebreid dat men gedwongen werd om het in twee delen uit te brengen. Na het brengen van het tweede deel leek daarmee de kous af te zijn, maar niets is minder waar. Zeven jaar later komt ontwikkelaar Camelot met de nieuwste telg in de serie, genaamd Golden Sun: Dark Dawn, zij het deze keer voor de Nintendo DS. Is deze game een van de laatste RPG-toppers op de handheld of blijft het in de donkere dageraad achter?
Een onheilspellend verleden
Welkom in de wondere wereld van Weyard, een wereld waar alchemie (een soort van elementaire magie) al door vroegere uitverkorenen gebruikt werd om de beschaving met rasse schreden vooruit te helpen. Al het leven in Weyard is gebaseerd op de vier grote elementen: aarde, lucht, vuur en water. Misbruik van deze krachtige elementen kon echter niet uitblijven, dus men besloot om de kracht van deze gevaarlijke magie te verzegelen zodat niemand het kon gebruiken. Onbedachtzaam als deze wijze heren indertijd te werk gingen, realiseerde men zich niet dat alchemie de drijvende kracht achter de wereld was. Even zag het er naar uit dat de uitroeiing van Weyard slechts een kwestie was van enkele jaren, maar een groepje helden besloot hier anders over. Het is hier waar de eerdere Golden Sun-games beginnen en waar deze helden de verzegeling verbreken en de elementaire vuurtorens opnieuw oplichten om zo de wereld te redden. Dit leek even uit te draaien op een goed einde, maar naast voorspoed bracht de Golden Sun-gebeurtenis (het heroproepen van alchemie en het activeren van de vuurtorens) ook chaos met zich mee.
Het begin van een nieuw avontuur
Golden Sun: Dark Dawn vertelt het vervolg van die chaos die de Golden Sun veroorzaakte. Intussen zijn er dertig jaren voorbij en heeft de jongere generatie van deze krijgers de zware taak meegekregen om samen met hen deze vreemde gebeurtenissen te bestuderen en eventueel te bestrijden. Dat het spel zeer verhaalgedreven is, zal de oplettende lezer intussen wel doorzien. Men heeft er voor gekozen om, naast de fans van de serie, ook nieuwelingen een kans te geven zich aan dit spel te wagen. Hierdoor komt het begin wat traag op gang, maar krijg je, naast veel tekstboeken die je tegenkomt, op een ludieke en speelse manier een samenvatting van de gebeurtenissen over de vorige twee delen. Liefhebbers van de eerder verschenen delen zullen heel veel verwijzingen gedurende het spel tegenkomen, alsook nieuwe afstammelingen van personages die al in de vorige games aan bod kwamen.
De oefengebieden in het begin van Dark Dawn maken je eveneens vertrouwd met de besturing van het spel. Je kunt het spel op het onderste scherm van de Nintendo DS met de knoppen of met het pennetje van je DS besturen. Een overzichtelijke kaart valt te allen tijde te bestuderen op het bovenste scherm, iets wat zeker van pas zal komen tijdens het verkennen van een uitgestrekte wereld. Beide besturingsmogelijkheden werken zeer goed, al zal het nadien iets sneller werken met de knoppen eens je vertrouwd bent met het gevechtssyteem. Desalniettemin voelt het intuïtiever aan om doorheen de wereld te wandelen door je helden met de stylus te begeleiden.
Elementaire magie
Na enige tijd van introductie en gewenning begint het eigenlijke avontuur. Een tocht die voornamelijk bestaat uit het verkennen van een uitgestrekte wereld, bestaande uit geheimzinnige tempels en pittoreske dorpjes, met jouw reisgezelschap dat zich steeds zal uitbreiden. Uiteraard wordt deze wereld ook bevolkt door gevaarlijke vijanden die je het leven zuur proberen te maken. Deze ontmoetingen vinden plaats door middel van random battles, een keuze waar waarschijnlijk niet iedereen zich in kan vinden. Gelukkig heeft men deze vrij goed uitgebalanceerd en zal je bij grote puzzelkamers in een doolhof even met rust gelaten worden van deze willekeurige plagen. Vijandelijke ontmoetingen worden uitgevochten op basis van een turn-based systeem, waardoor je een evenwicht zal moeten vinden tussen het aanvallen van vijanden en het helen van je gezelschap. Op het einde van het gevecht verdien je broodnodige ervaringspunten om zo doorheen je voortgang in het spel te groeien.
Een typische turn-based Role Playing Game dus, maar gelukkig met een eigen twist. Je helden beschikken namelijk over Psynergy, een soort van krachtige elementaire magie. Deze Psynergy wordt niet enkel gebruikt om magische aanvallen te gebruiken in een gevecht, maar ook om bepaalde hindernissen te overbruggen. Een steen die in de weg ligt kan naar believen verplaatst worden en het uitdoven van vuur met een regenbui is ook geen enkel probleem. Zo zijn er talloze mogelijkheden, gebaseerd op de vier eerder genoemde elementen in de game. Combinaties van deze obstakels resulteren bijna altijd in uitdagende puzzels. Tijdens je avontuur leer je steeds nieuwe spreuken en mogelijkheden, maar het merendeel hiervan wordt regelmatig en slim hergebruikt zodat ze allerminst als een gimmick aanvoelen.
Geesten en groteske summons
Een ander origineel gegeven en wellicht een van de leukste onderdelen in de Golden Sun-serie zijn de Djinn. Dit zijn kleine elementaire wezentjes die je op vaak moeilijk bereikbare plaatsen moet zoeken om ze te vangen door ze te verslaan. Het verzamelen van deze wezens maakt je sterker in het spel. Je kunt een Djinn gebruiken in een gevecht om speciale aanvallende of verdedigende technieken te gebruiken. Eens je een Djinn gebruikt hebt, zal deze in stand-by gaan en verlies je tijdelijk wat van je krachten, maar wanneer er genoeg klaarstaan, kan je een van de vele summons oproepen. Deze grotere, goddelijke wezens brengen de vijand enorme schade toe en het uitvoeren van deze aanvallen ziet er zeer imposant uit.
Het gebruiken van Djinn en oproepen van summons vereisen wat tactiek, want, hoewel ze veel schade toebrengen, stelt het je tijdelijk zeer kwetsbaar op. Het Djinn-systeem neemt even tijd in beslag om het onder de knie te hebben, maar geeft je nadien veel voldoening en zal goed van pas komen bij de moeilijkere vijanden. Het valt wel op dat de vijanden relatief makkelijk te verslaan zijn, iets wat voor de fans een afknapper is. Het zou fijn geweest zijn indien er verschillende moeilijkheidsgraden beschikbaar waren zodat de uitdaging hoog bleef doorheen heel het spel. Nieuwe spelers worden op die manier ook niet uitgesloten, terwijl de die hards onder ons met een grotere uitdaging te maken krijgen.
Gebruiksvriendelijkheid zorgt voor meer focus op avontuur
Een groot aandachtspunt van de makers was het gebruiksvriendelijk maken van het spel. Naast de intuïtieve besturing met de stylus is de navigatie door het uitgebreid menu ook stevig onder handen genomen. Voorwerpen rangschikken en uitkiezen kan in sommige RPG’s tergend traag zijn en de pret wat bederven. Dit wilde men voorkomen door een soort van suggestiesyteem in te bouwen waarbij bijvoorbeeld automatisch gesuggereerd wordt om je nieuw gekochte uitrusting aan te trekken en je oude harnas onmiddellijk te verkopen. Dit verkort merkbaar het geklungel zodat de aandacht voor exploratie niet al te snel verloren gaat. Een kleine, doch aangename verbetering ten opzichte van de vorige delen uit de Golden Sun-serie.
De rest van het menu bestaat uit de mogelijkheid om te saven, een map, een database met allerhande begrippen, en opties om je Djinn in te stellen. Het is zeer gemakkelijk navigeren tussen deze onderdelen en het overzicht ervan doet wat denken aan de Cover Flow die Apple voor bepaalde toepassingen gebruikt. Qua opzet is men er zeker in geslaagd om de speler zo min mogelijk tijd te laten verliezen, maar je zal desondanks toch nog wat tijd moeten investeren in het inventariseren van bepaalde voorwerpen.
Audiovisueel een sfeervol geheel
Diversiteit en aandacht voor detail is altijd een belangrijk gegeven geweest in de Golden Sun-serie en bij Dark Dawn is dit niet anders. Je komt terecht in verlaten rotsgebieden, bevaart de zeeën, ontdekt geheimen in tempels zodat het gevoel van eentonigheid praktisch nooit aanwezig is. Elk dorpje of stad heeft een eigen thema en je kan bijna elk huisje binnengaan. Inwoners hebben elk hun eigen gedachte aan je te vertellen. Dit mag je, door middel van bepaalde Psynergy, ook letterlijk opvatten. De eerdere delen van Golden Sun waren grafisch een van de mooiste GBA-games en bij Dark Dawn is dit niet anders, al komt het, mede door Dragon Quest IX (de andere grote RPG op de Nintendo DS), net iets minder indrukwekkend over als destijds bij het eerste deel het geval was. Voor de soundtrack heeft men gebruik gemaakt van oude en bekende deuntjes, alsook enkele nieuwe klanken. De snelheid van de muziek past zich aan bij de sfeer die op dat moment plaatsvindt. Gevechten waarbij je bijna het leven moet laten worden zo extra meeslepend gemaakt, maar ook grote plotwendingen worden voorzien van een spannend muziekje.
- RPG geschikt voor een ruim publiek
- Veel verwijzingen naar vorige games
- Vlotte besturing
- Audiovisueel zeer sfeervol
- Kleine verbeteringen maken spelverloop sneller
- Spel is vaak te gemakkelijk
- Iets meer vernieuwing was welkom geweest
- Spel komt traag op gang